Titulní obrázek

Subaru WRX STI

19.leden 2013

Automobilka Subaru chce vyvinout nejrychlejší vůz. A to z modelu Subaru WRX STI. Jde o sedan s velkým křídlem. Cena je prozatím stanovena na 1 069 000 korunách.

V současné době se vrátil sedan s typickým obřím křídlem na zádi, který po třech letech doplnil hatchback. Značka se rozhodla odlišit nejvýkonnější verzi také jménem. Z názvu auta zmizelo modelové označení Impreza.

Nové STI chce být navíc nejrychlejší v historii – a na náročném okruhu Nürburgring bylo o 4 sekundy rychlejší než předchozí model z roku 2004.

Interiér nepůsobí nijak výjimečně. Na laciné plasty ale zapomenete po prvním otočení klíčku. Kabinu zaplní dunivé bručení, pro motory s protiběžnými písty a nízkým těžištěm typické. První dojmy jsou jako obvykle skvělé. Pedály jdou správně ztuha a precizně, stejně jako šestistupňová převodovka.

Než si sjednáte pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem vozidla, porovnejte povinné ručení jednotlivých pojišťoven. Liší se jednak cenou, ale i výší limitů krytí, sazbami připojištění, přirážkami ke čtvrtletním platbám nebo slevami za sjednání přes internet. Nejlevnější povinné ručení sjednáte online.

Přesto se STI dokáže rozjet a v cestě pokračovat plynule a jemně. Skoro se člověk začne ptát, kam zmizely ty tři stovky koní. Jsou tam, ale je třeba je aktivovat ovladačem na středové konzoli, tedy zvolit nejostřejší ze tří režimů nastavení motoru.

Pak auto začne jet jako správné STI – a když ručička otáčkoměru mine čtyřku, celá akce zrychlí a zatáčky se začnou přibližovat až podezřele rychle. Rychlost lze stáhnout pomocí silných a progresivně pracujících brzd. To nejlepší ale ukáže STI právě v zatáčkách. V nich se díky nově sníženému podvozku s upraveným zavěšením a silnějšími stabilizátory naklání o trochu méně.

Pokud využijete chytrý pohon všech kol se samosvornými diferenciály na obou nápravách, je vůz až brutálně efektivní. Svornost mezinápravového diferenciálu lze nechat na automatice, nebo v pěti krocích měnit a přidat trochu přetáčivosti.

Zvláště za ty peníze. Sedan je o 30 tisíc korun dražší než hatchback, ale investice do tužší karoserie a lepšího rozložení hmotnosti se vyplatí. STI na okreskách ujede mnohem dražším vozům, a když je třeba, odvezete v něm rodinu i zavazadla, a to v úsporném režimu motoru při dříve nemyslitelné spotřebě kolem 10 litrů.

Už to není ten extrémní stroj jako v předchozí generaci. Trochu se zkultivoval. Přesto, účinnější a praktičtější mašinu najdete povinné ručení jednotlivých pojišťoven. Liší se jednak cenou, ale i výší limitů krytí, sazbami připojištění, přirážkami ke čtvrtletním platbám nebo slevami za sjednání přes internet. Nejlevnější povinné ručení sjednáte online.

Přesto se STI dokáže rozjet a v cestě pokračovat plynule a jemně. Skoro se člověk začne ptát, kam zmizely ty tři stovky koní. Jsou tam, ale je třeba je aktivovat ovladačem na středové konzoli, tedy zvolit nejostřejší ze tří režimů nastavení motoru.

Pak auto začne jet jako správné STI – a když ručička otáčkoměru mine čtyřku, celá akce zrychlí a zatáčky se začnou přibližovat až podezřele rychle. Rychlost lze stáhnout pomocí silných a progresivně pracujících brzd. To nejlepší ale ukáže STI právě v zatáčkách. V nich se díky nově sníženému podvozku s upraveným zavěšením a silnějšími stabilizátory naklání o trochu méně.

Pokud využijete chytrý pohon všech kol se samosvornými diferenciály na obou nápravách, je vůz až brutálně efektivní. Svornost mezinápravového diferenciálu lze nechat na automatice, nebo v pěti krocích měnit a přidat trochu přetáčivosti.

Zvláště za ty peníze. Sedan je o 30 tisíc korun dražší než hatchback, ale investice do tužší karoserie a lepšího rozložení hmotnosti se vyplatí. STI na okreskách ujede mnohem dražším vozům, a když je třeba, odvezete v něm rodinu i zavazadla, a to v úsporném režimu motoru při dříve nemyslitelné spotřebě kolem 10 litrů.

Už to není ten extrémní stroj jako v předchozí generaci. Trochu se zkultivoval. Přesto, účinnější a praktičtější mašinu najdete jen těžko.